Te îngraşi pe fond nervos? Cum poţi scăpa de mâncatul pe bază de stres

Tot mai multe persoane susţin că se îngraşă din cauză că mânâncă pe bază de stres. Mâncatul necontrolat este o problemă importantă ce trebuie tratată cu seriozitate. De foarte multe ori se întâmplă să nu mâncăm pentru că ne este foame, ci pentru a estompa unele emoţii, din cauza stresului, din obişnuinţă, la un film sau la televizor, sau pentru a ne umple timpul.

Nutriţioniştii sunt de acord că unul din principalele motive pentru care ne îngrăşăm este consumul de alimente din motive emoţionale. Am auzit termenul, dar ce anume înseamnă a mănânca emoțional? Foarte simplu, este o alimentație din alte motive decât foamea.

Emoțiile neplăcute

Fiecare încearcă să facă faţă aşa cum poate emoţiilor negative, dar uneori acestea sunt ignorate sau încercăm să le evităm. Folosirea alimentelor pentru ameliorarea sentimentelor neplăcute este o greşeală des întâlnită şi care duce la surplusul de kilograme. Când ne simțim mâniați, suntem răniți, avem resentimente sau suntem trişti ajungem la a consuma cartofi prăjiţi, chipsuri, dulciuri, în loc să ne controlăm emoţiile. Alinarea cu hrană este doar o soluție temporară. Emoțiile negative vor reveni dacă nu le rezolvăm. Ceea ce rezultă adesea dacă nu le rezolvăm este un ciclu de mâncare emoțională. 

Stresul cauzează alimentaţia necontrolată

Nu pot să vă spun de câte ori am auzit persoane spunând că sunt sub o presiune foarte mare la locul de muncă și din acest motiv ei mănâncă necontrolat. Stresul este un declanșator al mâncatului necontrolat. Raspunsul organismului nostru la stres sau la o ameninţare este o reacţie hormonală, cresc adrenalina şi cortizolul. O modalitate de a gestiona aceste sentimente de stres este de a mânca. Sunt șanse să alegem legumele crude? De cele mai multe ori nu o facem, deşi ar trebui. De ce nu o facem? Pentru că nu asociem legumele cu alimente ce ne fac să ne simţim mai bine. De asemenea, răspunsul la stres crește și nivelul cortizolului din corpul nostru, iar excesul de cortizol creează pofta de mâncare dulce și sărată. Deci, din nou, ajungem la punga de chipsuri de cartofi sau ceva dulce pentru a ușura acele pofte și pentru a ne ușura tensiunea.

Alimentaţie sănătoasă

Poate că ai crescut într-o familie unde mâncarea era din belşug, tradiţională, cu ciorbă, felul doi bogat şi desert. Te-ai obişnuit să mânânci mult între mesele principale, aveai tot timpul dulciuri la îndemână? Toate acestea ţi-au creat în timp obiceiuri alimentare nesănătoase.

Putem fi prinși uşor în ciclul mâncării emoționale nesănătoase. Mâncarea nu vă va oferi niciodată confortul dorit. Asta poate veni numai din interior.

Mâncăm din plictiseală

Un alt mare declanșator al alimentaţiei emoționale este plictiseala. Acest lucru poate fi și un obicei. Dacă sunteți acasă şi nu aveţi nimic de făcut, seara sau în weekenduri, puteţi începe să ”ronţăiţi” câte ceva, iar acesta ar putea deveni un obicei.

Din păcate, aceste obiceiuri nu numai că fac să luăm rapid în greutate, ci și să creeze sentimente de rușine, vinovăție și ură de sine. Mâncarea emoțională ne face să regretăm, iar asta duce iar la o alimentaţie nesănătoasă, devine un ciclu. Dar există modalități de a face față declanșatorilor și de a opri ciclul.

Gestionarea declanșatorilor emoționali

Voi împărtăși un proces care vă va ajuta să gestionați oricare dintre factorii declanșatori ai mâncatului emoțional. Cel mai important lucru pe care trebuie să-l menţionăm este că mâncarea emoţională este de obicei făcută iraţional. Acordaţi atenţie senzaţiei de foame pe care o aveţi şi nu mâncaţi dacă nu vă este cu adevărat foame, evitaţi să mâncaţi din cauza stresului, a vreunei supărări sau din plictiseală. Stabiliţi-vă trei mese principale pe zi la ore fixe şi evitaţi să luaţi gustări între ele. Nu mâncaţi în exces, gândiţi-vă că o porţie corectă este cât pumnul închis al persoanei care mănâncă. Dacă vi se face foame între mesele principale ale zilei evitaţi fast food-ul şi mâncaţi un fruct sau o salată. Stabiliţi-vă, în funcţie de programul pe care îl aveţi, o oră seara după care să nu mai mâncaţi, de regulă 19.00, 20.00.

Suplimentele alimentare vă pot ajuta, reduc pofta de mâncare şi stimulează arderile, iar printre recomandări sunt Eco Slim, Chocolate Slim şi Cafea Verde.

De ce nu pot opri consumul de alimente pe baza emoției?

Este vorba despre obiceiul pe care îl aveţi când simțiți o emoție incomodă care vă face să vă îndreptați spre mâncare. Încercaţi să controlaţi emoţiile şi să vă îndreptaţi spre acest aspect şi nu către mâncatul necontrolat. Evident că este mult mai uşor să apelaţi la mâncarea favorită, care probabil vă este şi la îndemână sau la un telefon distanţă de a o comanda.

Cum să nu mai mâncați din cauza emoțiilor

Aceasta poate fi cea mai dificilă parte. Cui îi place să se simtă supărat, rănit sau trist? Nimănui. Acordați atenție modului în care vă simțiți și de ce doriți să mâncați (foamea fizică față de altceva); veți recunoaște emoția pe care nu doriți să o simțiți și apoi o simțiți.

Emoțiile trebuie să fie luate în considerare pentru a putea trece prin corpul tău, pentru a le putea controla. Dacă lăsați emoția să se simtă, nu să o ignoraţi, pur și simplu sentimentul trece (și credeți-mă, va trece). Unora le ia mai mult timp, altora mai puţin, dar soluţia e să nu ignore sentimentele.

Cum să controlați emoțiile în timpul mesei

Tot ceea ce facem în viață este o alegere – sănătatea, alimentația, viața ta – fiecare moment este o alegere. Pe măsură ce recunoașteți emoția sau situația inconfortabilă, veți alege cum veți proceda cu ea. Puteți continua să vă alinaţi cu mâncare sau puteţi face altceva. Alegerea este întotdeauna la voi!

Alimentaţia sănătoasă

Dacă suferiți de foame, atunci mâncați! Acesta este principiul de bază al consumului conștient. Dar există o vorbă de care trebuie să ţineţi cont: să vă ridicaţi de la masă cât încă vă mai e foame. Nu trebuie să mâncaţi până vi se umflă burta şi nu vă mai puteţi ridica de la masă. De aceea e bine să consumaţi porţii echilibrate. De asemenea trebuie să aveţi un aport de calorii adecvat necesarului vostru, mai mult dacă aveţi o viaţă activă, ce implică multă activitate fizică, mai puţin dacă lucraţi ”la birou” şi activitatea fizică este redusă.

Lasă un comentariu

Adresa de mail nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate *

error: Content is protected !!